Friday, April 4, 2008

Hobi saya kumpul email 2

Bersambung dari topik saya sebelumnya, Hobi saya kumpul email,
Katakan anda sudah mempunyai 1000 email yang dikumpul dan ingin memulakan kempen internet anda menggunakan email.

Kandungan email kempen mestilah ringkas, guna font yang menyedapkan mata, tidak berjela-jela dan kalau boleh selitkan gambar sebagai hiasan. Sebabnya, orang yang membaca email tidak suka spam, jadi jangan gunakan tajuk seperti
Anda ingin menjadi Jutawan ?,
Kaya dalam masa 12 hari dan sebagainya.

Gunakan tajuk yang lebih personalise seperti,
Hai Siti, saya ada sesuatu untuk kamu
Peluang kerjaya untuk Borhan

Tapi, jika anda ada 30,000 email, takkan nak taip satu satu pula, jadi di sini saya tekankan untuk kumpul email beserta dengan nama tuan punya email tersebut contoh

Email | Nama
siti@test.com | Siti binti situ
borhan@go.com | Abang Borhan

Buat column email dan nama di dalam MS Excel dan mulakan hobi mengumpul anda.

Beberapa perkara yang anda perlu tahu mengenai bagaimana email di hantar.

1. Ahmad dari jongos.com.my mengarang email dan meletak siti@awekbertudung.com sebagai penerima dan zul@abanghensem.com sebagai cc ( carbon copy )

2. Ahmad klik send dan email sekarang telah dihantar ke server MTA ( Mail Transport Agent ) seperti qmail,sendmail.

3. MTA menerima arahan hantar email, dan akan letak dalam queue system mereka dan akan menghantar menggunakan SMTP port 25.

4. Email telah dihantar.

1 comment:

groupelken said...

www.aleacorp.com/?ref=kerynetwork